Szezonzáró Karbantartás
Tisztelt sportpálya fenntartó és üzemeltető kollégák, szakemberek!
Ezúton szeretnénk mindenkinek a hópenésztől és szénhidrát stressztől mentes, kiegyenlített csapadékeloszlású Új Évet kívánni!
Így a szezon végén alkalmunk nyílik fenntartó, ápoló berendezéseink módszeres átvizsgálására, takarítására, a Tervszerű Megelőző Karbantartására és javítására.
Mi Telkiben az ünnepek előtt megkezdtük gépállományunk alapos takarítását, átvizsgálását. Mint ahogy az a képeken is látszik, nagy gondot fordítunk arra, hogy a téli leállás alkalmával a gépek makulátlan tisztán kerüljenek konzerválásra. Ilyenkor van alkalmunk alaposan átnézni a gépeket, minden apró, gyöngyöző szivárgást, kopást észre lehet venni, mivel a tiszta gépen a szivárgó kenőanyag azonnal észrevehető!
Alapos forró vizes mosás után, összeírjuk a szükséges alkatrészek listáját és ezt a vezetőséggel egyeztetve elküldjük a beszállítóknak. Természetesen ilyenkor cseréljük az összes belsőégésű motorral ellátott erőgép és munkagép szűrőit, amit még a szezon lezárása előtt megrendeltünk a szükséges mennyiségű kenőanyagokkal együtt.
Így a tisztítással egy menetben a szükséges szerviz műveleteket is el tudjuk végezni és csak a cserére szoruló alkatrészeket kell ilyenkor megrendelni.
Nagyon fontos, hogy tisztítás és javítás után a berendezések felületi konzerváláson essenek át!
Mi egyszerűen, alaposan áttöröljük őket olajos ronggyal, így a felületükön egy vékony olajfilmet hozunk létre, ami megakadályozza a rozsda kialakulását. (Rozsdás acélnak sokkal durvább a felülete ezáltal a kosz is jobban rá tud ragadni és nehezebben lehet letakarítani, amellett, hogy a gépünk értékét is csökkenti és nem is túl szép látvány.
Azokat a részeket, amelyek közvetlenül érintkeznek a gyep levelével (görgők, hengerek, csúszkák) mindig természetes anyaggal konzerváljuk, (faggyú) így munka közben nem bántja gyep levelét!
Ha rozsda alakul ki a hengereken, azt mindig el kell távolítani. A korrózió mértékétől függően kell a durvább szemcséjű csiszolópapírtól haladni a finomabb felé, egészen addig, amíg kézzel tapintva egy finom, sima felületet kapunk. Célserű az utolsó csiszolást nedvesen végezni. Amint ezzel megvagyunk, a faggyút melegítsük meg és egy tiszta ecsettel vigyük fel a felületre, majd egy ronggyal dörzsöljük szét alaposan.
Nem tudom eléggé hangsúlyozni, hogy a folyamatosan tisztán tartott gép meghálálja a gondoskodást!
Mi a gyepszellőztető berendezéssel kezdtük a munkát, utána jött a Turf Tidy, homokszórók, műtrágyaszórók következtek, ezek után a vetőgépekre került sor. Miután ezekkel is végeztünk következetek a fűnyírók, majd a hasító és lukasztó gépek, legvégül az erőgépek.
Fontos ilyenkor az alapos zsírozás és a zsírozott csapágyak átmozgatása, hogy a zsír mindenhova eljusson, hogy az úgynevezett” zsírbetegség” jelenséget elkerüljük. Mindig olvassuk el a gép használati útmutatóját, vagy kérdezzük meg a szervizet, hogy a megfelelő kenőanyagokat használjuk.
Ez azért fontos, mert a különböző igénybevételek különböző kenőanyagokat kívánnak. Ez lehet viszkozitás, hőtűrés, esetleg a segédanyagok fajtája, például a hidromotorral hajtott vágóasztal csapágya jelentős melegedés miatt, egy nagyobb hőtűrésű zsírt igényelnek, mint mondjuk a rakodógép csapjai.
Zsírzás közben alkalmunk nyílik a sérűlt zsírzószemek cseréjére is, célszerű a TMK előtt beszerezni tartalék darabokat.
Az adapterek takarítása közben össze tujuk írni a következő szezon tartalék alkatrész szükségletünket is.
Nálunk a Verti Drain lyukasztókhoz a következő alkatrészek vannak polcon:
- tüskehordozó egység csapágyai
- vezértengely csapágyak
- stabilizátor rúd csapágyak
- visszahózó egység rugó
- visszahúzó egység ütközök
- visszahúzó egység perselyek
- tüskehordozó egység
- vezértengely darab
- körmös anya
A hatékony szerelésekhez elengedhetetlenek az alábbi szerszámok és segédanyagok:
- puhafémbetétes dorni
- keményfém dorni
- visszaütésmentes kalapács (sörét töltet)
- kalapács
- csapágylehúzó
- csapágykinyomó
- körmöskulcs
- tengely-agy rögzítő folyadék
- csapágyrögzítő folyadék
- grafitos zsír
- lithiumos zsír
Gépátvizsgálás közben a 7212 es V.-D. –en a visszahúzó persejek kopását, illetve hatból kettőnél a ütközők kopását vettük észre. 2 darab tüskerögzítő menet megszakadt, melyek gépmunkát igényelnek, de ezek javítását már egy másik írásomban fogom bemutatni.
Mindenkinek jó munkát kívánunk!
Sallai I.